dierenactiviteiten in Thailand |
|
Door: hoeksie - Gast
Datum: 24-01-2010 19:11:18 | | N.a.v. de threat over zwemmen met dolfijnen, toch de volgende vraag?
Hoe zit het met het bezoeken van Olifantenkampen en hoe zit het met Tiger Kingdom (Chiang Mai). Is het raadzaam om deze te bezoeken of houden we hiermee wantoestanden in stand? Ik hoorde bijv. dat bij Tigerworld bij Kanchnaburi de tijgers gedrogeerd zouden worden en dat bij veel olifantenkampen de dieren aan hele korte kettingen vastzitten en te weinig te eten krijgen.
Dat is voor ons reden om te twijfelen over wel/niet bezoeken van Tiger Kingdom en voor de olifanten te kiezen voor Elephant Nature Park.
En als we het er dan toch over hebben, hoe zit het met de bezoeken aan de bergvolkeren. Ook daar hoor je verhalen over mensen die gedwongen worden?
Wat zijn jullie ervaringen? |
|
Door: stephanie - Gast
Datum: 24-01-2010 19:20:56 | | Ik ben zelf met mijn gezin naar het Elephant Nature Parc geweest afgelopen zomer.Het was geweldig om te zien hoe daar met de olifanten om wordt gegaan. Na alle ellende die ze mee hebben gemaakt in hun leven mogen ze nu alleen maar eten,spelen,en slapen!!Het was echt een van de hoogtepunten van onze derde Thailandreis. |
|
Datum: 24-01-2010 19:25:54 | | Ik zou zelf NOOIT naar Tiger Kingdom gaan,maar dat is mijn mening. Heb ooit eens een documentaire gezien ,waar de beesten inderdaad gedrogeerd worden. Echt heel erg triest. |
|
| |
|
|
Door: Annelies - Lid
Datum: 24-01-2010 19:58:45 | | Tja, die discussie is al meerdere keren langs gekomen. Nu zou ik nooit meer naar zoiets heen gaan, maar ik weer zeker dat als mensen voor de eerste keer naar Thailand gaan dit wel doen. Ook ik heb dat in mijn eerste reis gedaan. Deels omdat het in de reis inbegrepen zat en deels omdat ik het ook leuk vond om olifant te rijden. Die shows heb ik nooit wat gevonden maar dat zit er bij in.
Toen dacht ik er niet over na hoe slecht die beesten het wel niet kunnen hebben. Ik heb het daar ook helemaal niet zo ervaren.
Nu, na jaren forums en informatie ben ik wijzer en zou nooit meer zoiets doen in Thailand. In een ander land kan ik dit niet beloven, vaak kom je daar pas later achter.
|
|
Door: mojo - Gast
Datum: 24-01-2010 20:28:41 | | Helemaal met Annelies eens! Het eerste jaar ook alles gedaan, het hele rijtje: olifant, tijger, slangen- en apenfarm en als klap op de vuurpijl zwemmen met achteraf sloom en futloos uitziende dolfijnen maar dit is nu eenmaal het beeld wat bijna elke aspirant Thailandganger heeft..bij Thailand horen toch olifanten..en zeker erop rijden, dat kan hier niet op elke hoek van de straat. Logisch dat we niet stil staan bij de ellende van de dieren.
Vanaf het 2e en 3e jaar niets meer ondernomen mbt dieren en de foto's..die heb ik weggestopt om aan niemand te hoeven laten zien. |
|
Datum: 24-01-2010 20:36:00 | | Bergvolkeren? Bedoel je de Longnecks in MHS?
Wij zijn er in 2008 op eigen gelegenheid heen gegaan dus niet met een bus vol toeristen maar zelf een chauff.gehuurd zodoende hadden we meer tijd om rond te kijken en indrukken op te doen. Sommigen spraken gebrekkig Engels en vertelden dat ze daar mochten wonen van de regering..?? Ze leken relaxt in onze ogen. Er zijn erbij die het een menselijke dierentuin noemen. Ze waren blij als we voor een foto met hen wat bath gaven, iets in hun kraampje kochten en ze blij als je potloden en balonnen voor de kinderen meeneemt.
Maar om te zeggen dat ze het slecht hebben..denk dat ze daar hoog in de bergen minder problemen hebben dan de rest van de wereld,zou er dus gewoon een kijkje gaan nemen als het je trekt. |
|
Datum: 24-01-2010 20:43:30 | | zie dat ik erg snel getikt heb en hier en daar wat fouten/onduidelijkheden.
Met menselijke dierentuin bedoel ik dat ik dat hier op het forum destijds eens las als mening. Ik las hier ook eens dat kleine kinderen wonden zouden hebben onder de ringen om hun nek, polsen en enkels.
Wij hebben er speciaal op gelet en niets gezien.
Mijn dochter kreeg een ringenband van een evenoud meisje om haar nek gehangen die je dus mooi (!)van achter open en dicht kon doen (wie houdt wie voor de gek?) en de daarbij horende klederdracht voor een gezamelijke foto. (natuurlijk verwachten ze er ook hier weer een paar bath voor )
Maar wel leuk om eens te zien. |
|
Door: Miranda - Gast
Datum: 24-01-2010 22:35:49 | | Nog 10 dagen en dan gaan wij voor het eerst naar Thailand.
De verleiding om dit soort "attracties" met dieren of mensen te bezoeken is best groot, vooral de olifanten. Maar wij hebben besloten, na een overvloed aan informatie op internet te hebben gelezen, er níet heen te gaan. Geen Longnecks, geen tijgers, geen olifanten...
Ik maak een uitzondering voor het Elephant Camp bij Chiang Mai in de buurt (waar Stephanie het over heeft, denk ik), maar dat moet je zolang van te voren reserveren, doen we misschien een volgende keer.
Maar verder zou ik me alleen maar heel ongemakkelijk en vervelend voelen als we dit soort dingen zouden doen. En er is zóveel moois in Thailand te zien en te doen, genoeg om dit "gemis" te compenseren! |
|
Door: Chiang Rai Info - Lid
Datum: 25-01-2010 02:11:32 | | Er zijn zeker olifanten (opvang)kampen die goed en zeer humaan met de olifanten om gaan. Maar....die zijn NIET op de toerist gefocussed.
Ik ben het er volstrekt mee eens dat tal van olifantendorpen (we hebben ze hier ook) gericht zijn op de toerist, waar op zich niets mis mee is, maar waar de behandeling, mijns inziens, absoluut niet is om naar huis over te schrijven.
Uitzonderingen daar gelaten.
Ook over het Tiger Kingdom (ik ben er nooit geweest en zal het ook niet doen) hoor je minder fijne verhalen.
Wil je dieren zien en je bent in het noorden? Bezoek dan Chiang Mai Zoo. Dit is absoluut een bezoek waard! |
|
Door: baahjun - Lid
Datum: 25-01-2010 03:37:32 | | Over de olifanten die je in de stad tegenkomt, en waar je bananen aan kunt voeren tegen betaling.
'snachts als de cafes dicht zijn lopen die bij mij door de straat, terug naar hun dagverblijf. Zo ook vorige week toen ik nogal wat lawaai hoorde, recht bij mij voor de deur stond een olifant, z'n ene poot omhoog, mahout er naast met zaklamp.
Die stond het glas uit de onderkant van z'n poot te peuteren........ |
|
Door: Chiang Rai Info - Lid
Datum: 25-01-2010 06:36:22 | | Die mag zichzelf GEEN Mahout noemen, maar de naam dierenbeul is beter op zijn plaats. |
|
Datum: 25-01-2010 09:23:11 | | Ik zag zelfs in Bkk voor het MBK zo'n dierenbeul met een stumpertje van een paar jaar oud staan met een heel peloton sukkels erom heen. Zo'n dier hoort toch niet midden in Bangkok thuis? Of zie ik het zwart?! |
|
Datum: 25-01-2010 15:25:05 | | Miranda,ik ga zelf zondag naar Thailand en reis daar verder met mijn nichtje en tante. Zij zijn vrijdag vertrokken en zitten nu in Chiang Mai. Ik heb net een mail ontvangen van ze dat ze vandaag een excursie hebben geboekt voor woensdag a.s. naar het Elephant Nature Parc. Dus er is nog wel een mogelijkheid voor je om ernaar toe te gaan. Ze hebben 2500 baht p.p. betaald,maar dat heb ik er de laatste keer ook voor betaald. Succes hoor! |
|